cheering crowd event 17598

WAŻNY MECZ? TU KILKA PORAD, ŻEBY PORADZIĆ SOBIE JAK NAJLEPIEJ.

Na zawodach, meczu, najważniejszym występie nie ma miejsca, żeby tracić czas. Jak być odpowiednio skoncentrowanym i przygotowanym już od samego początku?

W momencie startu nie ma miejsca na braki w koncentracji, w każdym sporcie czas jest cenny, a wychodzenie z opresji nie jest przyjemne. Jak więc zrobić, żeby być od samego początku występu w optymalnym stanie pobudzenia i koncentracji?

Nie możemy zapominać, że odpowiednie przygotowanie startowe jest kwestią takiego samego wytrenowania, jak umiejętności sportowe.  Często ich odpowiedniego przygotowania mentalnego kwitowany jest stwierdzeniem „tamten zawodnik ma/nie ma odpowiedniej  głowy do tego sportu”. Tymczasem wiele można zrobić na tym polu i temu służy psychiczne bezpośrednie przygotowanie startowe. Ma na celu „wyostrzyć” i uaktywnić utrwalone przez pracę treningową kompetencje startowe, a więc uruchomić pełen potencjał możliwości ciała, a także uwolnić energię emocji i wykorzystać sprawność umysłu.

Dobre przygotowanie psychologiczne polega na:

  • stworzeniu takiego planu zajęć przed meczem, który pozwoli zawodnikowi na skupienie się;
  • stworzeniu stałej rutyny pozwalającej graczowi na skupienie się wyłącznie na zbliżającym się meczu;
  • nacisku na koncentrację i relaks;

próbowaniu przygotowania zawodnika do „gry w transie”, poprzez zachęcanie go do wizualizacji, w jaki chciałby zagrać i jakie chciałby aby towarzyszyły temu uczucia;

 przygotowaniu zawodnika do dania z siebie maksimum wysiłku.

Czym jest rutyna przedstartowa?

Rutyna przedstartowa to świadomie ułożony i zaplanowany ciąg czynności, które zawsze wykonujemy przed zawodami. Rutynę przedstartową można potraktować na zasadzie checklisty – czyli spisu rzeczy i czynności, które musimy zrobić przed meczem/ zawodami. Te czynności wprowadzamy po to, żeby odciążyć naszą głowę i żeby ona była zajęta tylko zadaniem przed nami czekającym, a nie zastanawianiem się czy na pewno wszystko spakowałam/ gdzie są zawody itp. Co więcej, dzięki dobrze prowadzonej rutynie, wzrasta nasz poziom pewności siebie i zwiększa się poczucie bezpieczeństwa. 

Jak rozgrzać głowę tuż przed ważnym występem?

Rozgrzana glowa3

Rozgrzewka głowy jest równie ważna,  jak rozgrzewka ciała. Jakie elementy musza się zawrzeć w dobrej rozgrzewce głowy?

Po pierwsze nie możemy zapominać o rozluźnieniu – śmiech i zabawa to ważne elementy, które powinniśmy wprowadzić w pierwszym etapie dobrej rozgrzewki mentalnej. Ma to na celu, zastąpienie złych emocji pozytywnymi.

Po tym etapie, czeka nas mobilizacja, czyli przywołanie pamięci mięśniowej  i mistrzostwa w danej dziedzinie. W tym momencie rozgrzewkę głowy powinniśmy połączyć już z rozgrzewką fizyczną – zaczynamy wykonywać te elementy gry, które wychodzą nam perfekcyjnie – czyli np. siatkarze, wykonują ataki „wbijające” piłę w ziemie, koszykarze „ładują” wsady itp. Ma to na celu zbudowanie pewności siebie i przywołanie pamięci mięśniowej.

Ostatnim etapem jest koncentracja na stracie, ale pamiętajmy, żeby była to koncentracja na zadaniu, a nie na wyniku. Tu z pomocą przyjdzie wizualizacja nadchodzącego zadania.

Co robimy po występie?

  • Prysznic: Zazwyczaj zawodnik jest zbyt rozemocjonowany, by ocenić mecz wcześniej, niż na godzinę po jego zakończeniu.
  • Nie utożsamiaj zwycięstwa z sukcesem, a przegranej z porażką. Skup się na jakości gry.
  • Naucz się analizować mecz z pozytywnej perspektywy.
  • Wyciągnij wnioski z każdego meczu. Co byś zrobił  gdyby mecz został rozegrany raz jeszcze?
  • Przeanalizuj mecz niezależnie od wyniku.
  • Zapisz cechy charakterystyczne meczu, prowadź zapisy meczów.
  • Zastosuj metodę wizualizacji, by przypomnieć sobie cały mecz.

Często po przegranym meczu zawodnik i jego trener próbują znaleźć jakieś wytłumaczenie. Nie należy tego robić! Trener może pomóc zawodnikowi w następujący sposób:

  • uświadamiając go w kwestii jego zachowania (nie żartują z zawodnika).
  • wskazując wzorce do naśladowania.
  • wizualizując sytuacje i sposób radzenia sobie z nimi.
  • zwiększając koncentrację.

 

Bibliografia:

Przygotowanie mentalnie do gry turniejowej (Jansson, 1994; Loehr, 1982; 1989; 1990; Spargo, 1990; Taylor, 1994; Weinberg, 1988; Zlesak, 1995)

Rozgrzewka głowy, Wojciech Herra, youtube

Psychologia sportu dla bystrzaków,  Leif H. Smith, Todd M. Kays 

Psychologia dla Sportowców,  Karageorghis Costas I., Terry Peter C.

ęcie FirstName Małachowska

Monika Małachowska

MAGISTER PSYCHOLOGII, ABSOLWENTKA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH PSYCHOLOGIA SPORTU POZYTYWNEGO NA UNIWERSYTECIE SWPS, GDZIE MOGŁA UCZYĆ SIĘ OD NAJLEPSZYCH.

OD LAT ZWIĄZANA ZE SPORTEM, W SZCZEGÓLNOŚCI SPORTAMI WALKI. INSTRUKTOR KENDO. WICEPREZES FUNDACJI FURO, ODPOWIEDZIALNA ZA ROZWÓJ PSYCHOLOGII SPORTU. CZŁONEK POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOLOGICZNEGO I SEKCJI PSYCHOLOGII SPORTU.

PRACUJE Z ZAWODNIKAMI SPORTÓW INDYWIDUALNYCH I DRUŻYNOWYCH, M.IN. KENDO, TENIS STOŁOWY, TENIS ZIEMNY, FLORET, PIŁKA RĘCZNA.

PSYCHOLOG SPORTU KADRY NARODOWEJ KENDO KOBIET.

W SPORCIE FASCYNUJE JĄ BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI SWOJEGO CIAŁA I RUCHU, I TO W JAKI SPOSÓB WYCISZENIE UMYSŁU POMAGA W OSIĄGANIU MISTRZOSTWA.