muhammad ali

BYĆ JAK MUHAMMAD ALI - CZYLI O PEWNOŚCI SIEBIE

Jestem najwspanialszy. Mówiłem tak, zanim jeszcze wiedziałem, że to prawda. Muhammand Ali

Pewność siebie u sportowca to jedna z ważniejszych rzeczy w procesie dochodzenia do mistrzostwa. Jak można nad nią pracować?

Co to jest pewność siebie?

Przekonanie, że jest się w stanie sprostać stojącemu przed nami zadaniu, dzięki wierze we własne umiejętności.
To jednocześnie stała część osobowości oraz stan (to, jak czujemy się w danym momencie)

W takim razie skąd czerpać pewność siebie? Jakie są źródła pewności siebie?

Osiąganie wyników
Wyniki to, coś co najszybciej poprawia poczucie własnej wartości. Jednak w sporcie nie zawsze sie wygrywa. Każdy jest pewny siebie gdy wygrywa. Prawdziwa pewność siebie pojawia się, gdy zawodnik przegrywa, a mimo to zachowuje wiarę w siebie i uczy się na błędach.
Osiągnie wyników jednak można potraktować w zgoła w odmienny sposób - jako osiąganie własnych, założonych przez siebie celów. Czy jako osiągnięty wynik możemy uznac pokonanie kolejnej przezody w naszym trenigu lub nauczenie się czegoś nowego?

Uczenie się przez modelowanie (obserwację innych)
Jak obserwowanie innych ma wpłynąc na nasza samoocenę i pewność siebie? obserwacja innych zawodników i wyobrażenie sobie jak oni funkcjonują;

Perswazja słowna ( zarówno od trenerów, innych zawodników, jak i od samego siebie)
To jasne, że to, co mówią nam inni może nam pomóc albo zaszkodzić. Jednak na słowa pochodzące od innych osób zupełnie nie mamy wpływu. Mamy go jednak na to, co mówimy do sibie sami.

Czy przypominasz sobie chwile, kiedy w Twojej głowie pojawiały się myłśi, "jestem doniczego", a co jesłi znowu mi nie wyjdzie itp? Te mysli pojawiają się jak wrogowie w najmniej oczekiwanym momecie, sprawiając, ze nasze ciało automatycznie traci siłę, a pewnośc siebie spada. Czy mamy jednak wpły na nasze myśli? Oczywiście.

Najważniejsze to zatrzymać proces negatywnej mowy wewnetrznej. Jako ćwiczenie spróbuj wypisać wszytskie negatywne myśli na temat sportu i rywalizacji sportowej, które pojawiają sie w Twojej głowie. Moga to być np.

- jestem do niczego
- nie uda mi się

- nic nie potrafię
- co jeśli spudłuję
- boję się kotuzji
- wszysyc na mnie patrzą
jeśli już uda Ci się wypisac takie myśli spróbuj zamienić je na myśli pozytywne. Ale nie próbuj w ten sposób "wszytsko potrafię" lub "wcale nie jestem do niczego". Dlaczego? Czy taka odpowiedź przekonałaby Twój zdenerowany mózg? Noo - chya nie. Także postaraj sie bardziej - spróbuj uozyć takie zdanie, które by pomogło np. na nie uda mi się - Mam doświadczenie, które pomoże mi poradzić sobie ze wszystkim - lepiej?

Kontrola stanów fizjologicznych (techniki relaksacyjne)
Stany emocjonalne (muszą być regulowane, żeby nastawienie psychiczne było do zawodów było optymalne)
Trening wyobrażeniowy (to tworzone w umyśle wielozmysłowe obrazy udanych wykonań, służące przygotowaniu do zawodów)

ęcie FirstName Małachowska

Monika Małachowska

MAGISTER PSYCHOLOGII, ABSOLWENTKA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH PSYCHOLOGIA SPORTU POZYTYWNEGO NA UNIWERSYTECIE SWPS, GDZIE MOGŁA UCZYĆ SIĘ OD NAJLEPSZYCH.

OD LAT ZWIĄZANA ZE SPORTEM, W SZCZEGÓLNOŚCI SPORTAMI WALKI. INSTRUKTOR KENDO. WICEPREZES FUNDACJI FURO, ODPOWIEDZIALNA ZA ROZWÓJ PSYCHOLOGII SPORTU. CZŁONEK POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOLOGICZNEGO I SEKCJI PSYCHOLOGII SPORTU.

PRACUJE Z ZAWODNIKAMI SPORTÓW INDYWIDUALNYCH I DRUŻYNOWYCH, M.IN. KENDO, TENIS STOŁOWY, TENIS ZIEMNY, FLORET, PIŁKA RĘCZNA.

PSYCHOLOG SPORTU KADRY NARODOWEJ KENDO KOBIET.

W SPORCIE FASCYNUJE JĄ BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI SWOJEGO CIAŁA I RUCHU, I TO W JAKI SPOSÓB WYCISZENIE UMYSŁU POMAGA W OSIĄGANIU MISTRZOSTWA.