basketball dunk blue game 163452

CELE - JAK JE WYZNACZAĆ?

Choć tyle mówi się o wyznaczaniu celów i o ich kluczowej roli w sporcie, to zdecydowana większość ludzi nie umie wyznaczać sobie celów. Dlaczego? Większość z Nas odpowie: bo to niepotrzebne, strata czasu. Wyznaczenie celów wymaga znalezienia odpowiedzi na dwa proste pytania:

 Co chcesz osiągnąć w wybranej dyscyplinie sportu?

Na czym będzie polegał Twój sportowy sukces, kiedy go osiągniesz?

Wyznaczanie celów można podzielić na następujące kategorie:

  • długoterminowe: do osiągnięcia 1-4 lata
  • średnioterminowe: do osiągnięcia 6-12 miesięcy
  • krótkoterminowe: do osiągnięcia 1-6 miesięcy
  • natychmiastowe: do osiągnięcia 1-7 dni

Punktem wyjścia do danego celu ma być cel poprzedni, czyli powinny być powiązane, logiczne i kumulatywne. Jeśli pragniesz zostać mistrzem Polski, musisz najpierw wygrać rozgrywki ligowe. Aby to osiągnąć musisz najpierw spędzić czas na boisku i to wystarczająco dużo, aby cię zauważono. Najpierw jednak musisz zagwarantować sobie miejsce w drużynie. Swoją przygodę z wyznaczaniem celów powinieneś zacząć od SUKCESU, o którym marzysz. Inaczej mówiąc od końca.

CEL DŁUGOTERMINOWY - będzie on Twoim przewodnikiem i inspiracją w drodze na wyżyny sportu, dlatego warto poświecić kilka chwil, by dobrze się zastanowić się czego tak naprawdę pragniemy. Pomyśl co chciałbyś/ chciałabyś osiągnąć w przeciągu 1-4 lat.

Np. Bycie bramkarzem w pierwszej lidze

Zdobycie pierwszego miejsca w lidze

Mistrzostwo Europy….

Drugim krokiem będą CELE ŚREDNIOTERMINOWE. Warto by wyznaczyć sobie 2-3 cele, które chcesz osiągnąć w przeciągu 6-12 miesięcy. Warto, aby cele, które sobie stawiasz były zadaniowe, czyli nie, co chcesz osiągnąć, jak w przypadku celów wynikowych, ale powinny skupiać się na tym jak chcesz to zrobić. Cele wynikowe są bardzo często poza kontrolą zawodnika, co może powodować frustracje.

Cele zadaniowe zwiększają kontrolę zawodnika i tym samym prawdopodobieństwo ich osiągnięcia. Przykładem takiego celu jest np. Bycie najlepiej przygotowanym kondycyjne zawodnikiem.

kolejnym krokiem powinny być cele KRÓTKOTERMINOWE, które są warunkiem koniecznym do osiągnięcia celów średnioterminowych. Jeśli pragniesz być najlepiej przygotowany kondycyjnie zawodnikiem, to możesz wyznaczyć sobie następujące cele:

  • wzmocnienie nóg
  • Przebiegnięcie 60 metrów w czasie krótszym niż 8 sekund
  • Pokonanie dystansu 3000 metrów w czasie 10 minut.

Podobnie sytuacja ma się z celami natychmiastowymi, jedno musi wynikać z drugiego. Słynny bramkarz Jerzy Dudek w swojej książce Pod presją opowiada, jak za cel krótkoterminowy postawił sobie wzmocnienie lewej nogi, która nie była jego mocną stroną. Jego cel był prosty, ale aby tego dokonać wyznaczył sobie cel treningowy i zostawał po każdym treningu 15 minut dłużej, aby pracować nad lewą nogą.

Podsumowując cele natychmiastowe są to zadania, które musisz wykonać, aby zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia celu krótkoterminowego.

Teraz przejdźmy do ważnej rzeczy, która powinna towarzyszyć Tobie na każdym etapie wyznaczania celów. Ten ważny element to konkretyzowanie celów. Kiedy idziesz na zakupy,  robisz listę konkretnych rzeczy. Podobnie jest z calami w sporcie. Im bardziej konkretnie sformułujesz cele, tym większa szansa, że je osiągniesz. Więc jeśli pragniesz grać agresywnie musisz się zastanowić co to dla Ciebie znaczy. Jak to zmierzysz? To zbyt ogólnie wyznaczony cel.

Ważne, by cele były konkretne, gdyż zwiększa to naszą motywację, koncentrację. Wiesz do czego dążysz i co chcesz osiągnąć. W tym wszystkim nie zapomnij o metodzie SMART, o której pisałyśmy już wcześniej (TUTAJ). Ważne by w całym procesie wyznaczania i formułowania celów, pozwolić sobie na modyfikację. Mogą pojawić się przeszkody, które zmuszą Cię do modyfikacji celu , ale nie zapominaj - najlepsi sportowy też modyfikują swoje cele, kiedy zachodzi taka potrzeba i wiedzą, że życie sportowca może być nieprzewidywalne.

Bibliografia:

Pod presją. Jak wytrzymałość psychiczna pomaga zwyciężać, Autor: Jerzy Dudek, Paweł Habrat

Psychologia sportu dla bystrzaków, Leif H. Smith, Todd M. Kays

 

ęcie FirstName Małachowska

Monika Małachowska

MAGISTER PSYCHOLOGII, ABSOLWENTKA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH PSYCHOLOGIA SPORTU POZYTYWNEGO NA UNIWERSYTECIE SWPS, GDZIE MOGŁA UCZYĆ SIĘ OD NAJLEPSZYCH.

OD LAT ZWIĄZANA ZE SPORTEM, W SZCZEGÓLNOŚCI SPORTAMI WALKI. INSTRUKTOR KENDO. WICEPREZES FUNDACJI FURO, ODPOWIEDZIALNA ZA ROZWÓJ PSYCHOLOGII SPORTU. CZŁONEK POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOLOGICZNEGO I SEKCJI PSYCHOLOGII SPORTU.

PRACUJE Z ZAWODNIKAMI SPORTÓW INDYWIDUALNYCH I DRUŻYNOWYCH, M.IN. KENDO, TENIS STOŁOWY, TENIS ZIEMNY, FLORET, PIŁKA RĘCZNA.

PSYCHOLOG SPORTU KADRY NARODOWEJ KENDO KOBIET.

W SPORCIE FASCYNUJE JĄ BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI SWOJEGO CIAŁA I RUCHU, I TO W JAKI SPOSÓB WYCISZENIE UMYSŁU POMAGA W OSIĄGANIU MISTRZOSTWA.